"O Allah! There is no ease except that which You make easy, and indeed You, when You want, make difficulties easy.” [Sahih Ibn Hibban]

buddies

2012/04/10

Kurap-kurap Jalanan

Jalan-jalan tepi bangunan-bangunan lama yang bersejarah di sekitar kuala lumpur memang sedikit membangkitkan soalan dalam kepala otak kenapa bangunan itu tidak dijadikan monumen atau paling tidak kenapa tak pelihara agar bangunan lama tu masih kekal nilai estetikanya daripada dihuni oleh warga asing yang lebih dikenali sebagai makhluk asing itu, sungguh menyedihkan. Sambil mengunyah coklat Cadbury boost, terbau sesuatu yang tidak enak yang menyelinap masuk dalam lubang hidung. Pandang sekeliling, di cari-cari terjumpa bangkai tikus. Patutlah. Bukan itu sebenarnya cerita yang nak disampaikan.
Cuba perhatikan kucing di bawah ni betul-betul. tak comelkan?


Memang dah jadi tabiat, mana mana aku jelajah, mesti akanku bawa bersama teman baik aku yang bernama “friskies”. Tipu kalau manusia yang ada di muka bumi tak tahu “friskies” tu menatang apa. Itu makanan kucing. Dapat? Bukanlah untuk aku mengunyah sambil tengok wayang atau mengunyah sambil dengar pensyarah membebel atau supplement tambahan yang memberi aku tenaga tiap-tiap hari. Tidak. Tidak sama sekali. Terpulang pada manusia yang menganggap aku ni sama seperti penabur baja tahi ayam bagi pokok hidup subur. Tak kisah dan tak peduli. Cuba letakkan niat baik bila kita bersedekah pada orang, sama saja seperti bagi kucing-kucing jalanan rezeki. Kurap, kudis pun makhluk Allah yang kongsi bumi ini sama sama.
Aku hairan pada manusia yang takutkan kucing yang secomel cj7 tu. Dan aku hairan dengan manusia yang bencikan kucing macam mak tiri filem sinetron Indonesia bawang putih bawang merah. Apa salah mereka? 
Cuba cerita. Kotor, jijik, hina, selekeh, selebet, selenge, lagi?

Tahu atau tidak, kucing kucing jalanan tak pernah merengek macam anak kecil mintak susu lapar, dahaga atau pengemis mengemis tepi jalan mintak duit pada orang yang lalu lalang. Tak pernah. Tapi, manusia yang diberi akal kebanyakan tidak sedar yang mereka itu lebih kotor akal fikiran jika dibandingkan dengan bulu-bulu kucing di jalanan dan di lorong-lorong kaki lima.

Entri ni nak luahkan pertanyaan kenapa dan mengapa ada sesetengah manusia yang menganggap spesies kucing yang berkurap ini tidak layak duduk di muka bumi ini atau mungkin pada mereka tidak layak pun untuk hinggap di bahu-bahu jalan dan menyemakkan pandangan.

Tahu atau tidak, makhluk Allah yang bernama kucing inilah yang menjadi haiwan kesukaan Nabi Muhammad SAW. Bukan ke berbuat baik dengan binatang itu adalah ihsan? dan ingatlah walaupun kucing jalanan yang berkurap-kurap itu tidak secantik kucing parsi yang tinggal di banglo mahupun kondominium, tetap juga kucing yang memerlukan kasih sayang dari insan yang bernama manusia.

Renung renungkanlah.