"O Allah! There is no ease except that which You make easy, and indeed You, when You want, make difficulties easy.” [Sahih Ibn Hibban]

buddies

2011/05/19

tak berhenti-henti mengucap DUAKALIMASYAHADAH

Entri ni buat pengajaran sahaje dan takde isu sensitif ye di sini.

Assalamualaikum wbt pembuka bicare. *(ade kena mengena dengan entri sebelum ni). Jadi entri dimulakan dengan bismillahirrohmannirrohim…….

Sebelum tu, bagi yang muslim korang pon tahukan yang mengucap dua kali masyahadah ni perkare pertame dalam rukun islam. Jadi, banyak banyaklah korang mengucap ye untuk mengingatkan yang diri korang tu adalah muslim sampai akhirat. insyaAllah.

Ceritenye begini…………

Rabu lepas-2011/05/11 jam 20:00.

Aku keluar rumah dengan my along dan kawan die kak wawa. Aku duduk dengar dengar lagu dekat starbucks kota raya tunggu my along datang ambil kak wawa. Terase macam warga asing pon ade mase duduk dekat situ sebab yang lalu lalang depan mate aku takde seorang pon muke warganegare. Okay, abaikan macam takde kene mengena jer dengan entri ni.

Dijadikan permulaan cerite pade malam tu, aku teman my along jumpe kawan kawan die yang berasal dari Amerika tu. Sebenarnye kawan kawan die tu customers dekat tempat kerja die, tapi jadi kawan baik pulak.

Perjalanan bermula dari pertemuan pertame dekat Central Market. Dah lame aku tak melancong kat situ, alang alang tu cuci mate sekalilah. Lepas tu, dekat situ terserempaklah dengan kawan along nie. Name die Kayla dan juge Audrey. Along kate yang lain semue tengah tunggu kitorang. Perbualan pon bermula sepanjang kitorang berjalan kaki ke tempat yang nak dituju. Banyak jugelah topik yang kitorang sembang mase tu. Pade mulenye seronok juge bersembang dengan orang putih yang loghat die meleleh leleh ni walaupon kadang kadang kene suruh diorang ulang semule ape yang diorang cakap. Topik yang kitorang bualkan pon pasal background memasing dan takde pon sentuh isu sensitif.

Leka berbual tu, sampai juge kitorang ke tempat yang dituju. Tak tahu ape name bangunan tu, tapi ape yang aku tahu tempat tu berdekatan dengan Central Market dan tempat tu macam bangunan kedai. Rupe rupeye anak-anak orang putih ni bawak kitorang ke tempat diorang belajar kelas bible.

Sampai je dalam bangunan tu, kitorang dijemput masuk oleh seorang perempuan cine, lingkungan 30an. Aku tak tahu nak cakap ape mase tu, kitorang cume menolak tapi my along dah masuk and yang Madame Chinese tu still comfort us untuk masuk. Luckly, aku dengan kak wawa berjaye melepaskan diri dan kitorang stay dekat satu kerusi berdekatan dengan bilik kuliah tu. Tempat die bersih, tapi aku merasekan yang terlalu banyak iblis berkeliaran dalam tu sebab macam sunyi je bangunan tu. Aku pon mule mengucap. My along tak pakai tudung, jadi mungkin jugaklah mereka mereka tu tak kesah sangat. Tapi kalau aku dengan kak wawa ni bertudung, macam mane pulak diorang akan pandang kitorang?

Borak borak dengan kak wawa, macam macam topik kitorang bualkan sampai rase tak puas hati pon ade. Ape yang my along buat dekat dalam kelas tu pon tak tahu. Harap harap die selamat dan takde isu sensitif yang timbul. Kak wawa nampak takut sangat tapi aku? rase ingin tahu yang melampau. Aku nak tahu jugak pasal agame diorang tapi aku takut aku buat dosa sebab tadah telinge untuk bible tapi agame sendiri? Paham pahamkanlah sendiri.

Beberape minit lepas tu, my along keluar dari kelas tu and die kate diorang nak berdoa. Bile aku tanye diorang cakap ape? Along tak tahu ape ape langsung sebab die tak ambil port. Alhamdulillah, syukur.

Lepas beberape saat pulak, Kayla and one of her friend keluar borak borak sekejap. Bukan nak cakap ape, tapi, rupe rupenye anak anak mat salleh ni tak tahu yang kitorang ni sensitif dengan hal macam ni and diorang tak berhenti henti cakap “I’m so sorry” berulang ulang kali sebab bawak kitorang ke situ. Tibe tibe, one Chinese keluar, salam kitorang and said,

“why don’t you join us just now?”

“errrrrr……”

“doesn’t matter if you are muslim, you still can join us every Wednesday. Ok?”

“well, then thank you.”

Itu jer ayat aku cakap. Kak wawa diam. Die masih dalam keadaan tak selesa kot. Tapi yang paling tak boleh belah, Madame Chinese, 40an ni bagi ceramah pasal JALAN KEBENARAN. Pade saat saat inilah mulutku mule mengeluarkan kalimah syahadah tak berhenti henti. Kalau jadi pade korang macam mane? Die sangat pandai bercakap macam penceramah bebas pon ade bile die mule mengeluarkan khutbah die. Aku, kak wawa and my along just senyum. Kayla and her friend keep on smiling sebab tak faham bahase melayu. Ye lah, American ambil mase yang lame nak faham malay. Adelah dalam 20 to 30 minutes die berceramah. Isu akhirat, syurga neraka, and also which agame is the best semua die cerita. I can see that die buat perbandingan alkitab Quran dan kitab Bible. Tapi, die tak hine mane mane agame. insyaAllah, Alhamdulillah, Allah Maha Pengaseh, Pengampun, Mengetahui pon die tahu sebut. Aku boleh kate yang die sedang brainwash hambe hambe Allah yang lemah pade mase tu. Sampailah keluar dari mulut die sendiri yang die kate, die tak brainwash kitorang. Walaupon seciput je aku belajar psychology, tapi aku tahulah macam mane bile orang berdakwah. Dan sekali lagi, Keyla minta maaf dari kitorang. Habis je Madame Cine tu berceramah, die jemput kitorang makan dengan makanan yang disediakan. Die layan kitorang dengan baik, ambilkan air untuk kitorang. Demi Allah, aku kak wawa and my along tak minum sikit pon air tu. Aku tak tahu aku mengucap berape banyak kali sampailah Madame Chinese tu pergi. Macam mane baik pon orang bukan islam layan kitorang, aku rase aku lebih tahu dari diorang sebab aku pernah belajar dalam subjek pendidikan islam- Layanan Baik Terhadap Orang Bukan Islam. Huh! Aku lebih bijak melayan mereka dari mereka melayan aku.

Lepas tu, kitorang sembang sembang macam biase dengan anak anak orang putih tu. Tetapi, ade juge beberape Chinese, Malaysian yang datang bertanyekan pasal agame. Yang peliknye, macam mane American people boleh respect muslim mase tu, tapi Malaysian people still nak soalkan isu agame and pandangan mata diorang tu macam terkejut kenape ade muslim dekat tempat bible disebarkan. Lagi lagi Sir dari Finland tu, die salam kitorang and said nice to meet you even you are muslim. Tapi kenape mate die macam ade something yang sinis terhadap kitorang? Itu soalan aku, tapi bile sembang dengan Sir tu, okay je. Ya Allah, pengalaman buat aku, dan naseb aku selalu ingat siape Engkau. Alhamdulillah.

Ape yang aku nak bagi tahu dekat sini, kristian ni terlalu banyak cara nak sebarkan agame die supaya kite tertarik dengan agame diorang. Tapi, ingatlah mane korang pergi sebenarnye alQuran yang korang bawak. Setuju?

Dan ini pengalaman kedua aku dengan orang yang cube mengajak aku ke lembah yang salah. Aku tahu asal usul aku, aku tahu siape Tuhan aku dan aku harap harap semua muslim sedar tentang hal macam ni.

Dalam hal ni, anak mat salleh ni tak tahu ape ape, jadi maaf diterime. Bagi aku, ini satu pengajaran dan kalau nak tahu pasal agame lain tak salah asalkan korang tak terjebak. insyaAllah…

Terime kaseh kerane sudi membace.